by Decebal Leonard Marin
Îmi doream de mult să scriu acestă listă. Conținutul său reflectă experiența programelor de îmbunătățire safety, implementate în diverse companii internaționale ce activează în România.
1. Fii un leader safety, nu un manager. Fără oameni care să te urmeze de bună voie, nu există leadership. Safety este un sport de echipă.
2. Concentrează-te pe oameni, nu pe hârtii și pe echipamente. 100% conformitate nu rezolvă mai mult de 20% din problemele safety.
3. Nu penaliza oamenii legat de safety. Construiește siguranța psihologică de care oamenii au nevoie pentru a vorbi deschis despre riscuri și accidente.
4. Abandonează ideologia lui ‘’zero’’ și concentrează-te pe prevenire. Într-o lume imperfectă nu poți veni cu soluții perfecte și nici absolute.
5. Discută cu oamenii despre cum gândesc și cum iau decizii legat de riscuri; înlocuiește monologul cu dialog. Folosește limbajul care inspiră și construiește acceptare și ajută la înțelegerea riscurilor.
6. Acceptă că oamenii, împreună cu tine, sunt vulnerabili, greșesc și nu au în control tot ceea ce fac. Ajută-i să își înțeleagă propriile slăbiciuni, prejudecăți și limite.
7. Nu le mai spune oamenilor ce să nu facă, ajuta-i să gândească și să învețe. Training-ul de calitate face diferenţa; este mai mult despre soft-skills, decât despre cunoștintele tehnice.
8. Înțelege riscurile secundare introduse de soluții alese din piramida de control a riscului. Pregătește oamenii pentru înţelegerea şi abordarea noilor riscuri.
9. Observă cum cultura influenţează comportamentele oamenilor. Cultura include valorile comune, relațiile, validarea socială, limbajul, discursul și semnalistica, obiceiurile colective, poveștile și eroii organizației.
10. Cum safety este o ‘’problemă ciudată’’, gândirea binară de tip alb-negru, cauză-efect, nu funcționează. Calitatea întrebărilor este mai importantă decât căutarea soluțiilor.