by Decebal Leonard Marin
Acest articol a aparut in numarul Mai – Iunie 2020 al revistei Cariere
Suntem in mijlocul celei mai rapide transformari pe care economia globala a experimentat-o pana acum.
Viteza cu care se deruleaza produce rezultate care pana ieri pareau la zeci de ani distanta si unele chiar imposibile: milioane de someri, utilizarea in masa a noilor tehnologii, munca de la distanta, reducerea libertatilor individuale, fake news, afaceri inchise temporar sau permanent, cresterea comertului on-line si explozia social media.
Traim vremuri pline de incertitudine si fara vizibilitate asupra viitorului. Primul reflex este sa reactionam cat mai bine la ceea ce se vede si la ce ni se spune. E destul de greu sa dai zgomotul deoparte si sa gasesti esenta lucrurilor.
Sunt doua categorii de lucruri care influenteaza calitatea vietii: unele pe care le avem mereu in fata ochilor si unele de care uitam pentru ca nu ne sunt la indemana. Cultura tarii in care traim, cultura companiei in care lucram sau a familiei si a grupului de prieteni apropiati se afla in a doua categorie. Cultura este atmosfera creata de acele credinte care ne modeleaza comportamentul, de practicile, atitudinile si valorile pe care le impartasim cu cei de langa noi.
Suntem intr-un moment in care cultura conteaza mai mult ca niciodata. Va schimba oare coronavirusul cultura companiilor in care muncim? Va fi o schimbare in bine sau in rau? Hai sa vedem cum este afectata si ce implica aceasta schimbare.
Pentru companie, cultura este busola interna care ne ajuta sa nu ratacim drumul si sa luam cele mai bune decizii in conditii de incertitudine. Cultura este ghidata de scop si de valori si se reflecta in ceea ce angajatii companiei spun si fac. Pentru cultura corporatista, COVID-19 a creat un moment al adevarului, un posibil punct de inflexiune.
Cercetarile realizate de compania de consultanta Bain arata ca printre valorile ce definesc culturile pozitive si puternice, se afla: colaborare, agilitate, integritate, inovatie, orientare catre oameni, ambitie si asumarea raspunderii. Regasesti aceste valori exprimate in comportamentele tale si ale colegilor tai? Sunt ‘’viziunea si valorile companiei’’ un punct de sprijin sau doar ‘’b*llshit corporatist’’? Cum simti cultura de la locul tau de munca: pozitiva sau toxica?
Banii cheltuiti de management pe mesajele frumoase de pe pereti sau din website si vorbele goale care nu se reflecta in comportamentele managerilor, nu mai tin in fata oamenilor. Vechea zicala ‘’sa faci ce zice popa, nu ce face popa’’ nu functioneaza in 2020. Este nevoie de o schimbare imediata si vizibila.
In paralel cu preocuparea pentru cele mai bune decizii financiare, si noi si managerii nostri, trebuie sa ne uitam in oglinda si sa avem un moment de sinceritate legat de felul in care comportamentul nostru exprima sau nu valorile predicate cu gratie in intalniri. Ca ‘’omul sfinteste locul’’ este valabil si de data asta.
Mai ales acum, in criza, foarte multe dintre deciziile corecte au un pret ridicat. Sa nu ignoram insa faptul ca aceste decizii au consecinte pe termen lung in relatia cu angajatii si cu clientii. Alinierea noastra la scopul si valorile companiei ne ajuta nu doar sa luam deciziile bune, dar si sa ne uitam ulterior inapoi cu mandrie.
Daca in vremuri obisnuite cultura are un impact major asupra moralului si a productivitatii, in timpul unei crize poate face diferenta intre supravietuire sau inchiderea totala a afacerii. Comportamentul toxic al leaderilor de carton, impusi de context sau de relatiile si interesele personale sunt o cale sigura spre insucces. Este momentul sinceritatii si al efortului sustinut pentru schimbare in bine.
94% dintre lucratorii in birou sunt multumiti …
Un studiu recent realizat de compania Robert Half a constat ca 94% dintre lucratorii in birou sunt multumiti de raspunsul la COVID-19 al companiei in care lucreaza.
Legat de Employee Promoter Score, compania O.C. Tanner raporteaza ca acesta a scazut cu 52,3% fata de saptamana precedenta. Acest lucru se intampla pe fondul in care reducerea beneficiilor a crescut cu 44,9%, scaderile salariale au crescut cu 39,2%, iar disponibilizarile au crescut cu 28,5%.
Sentimentul angajatilor legat de cultura locului de munca a scazut cu 71,5% in timp ce implicarea a scazut cu 20%, iar angajamentul a scazut cu 12%. Din total, 77% dintre angajatii chestionati spun ca in compania lor, cultura de la locul de munca nu se va intoarce niciodata la ce a fost inainte de COVID-19. Aceste cifre apartin cercetarii O.C. Tanner realizata in US, Canada si UK in saptamana 13-17 Aprilie 2020, pe un numar de 1.697 angajati.
Avand in vedere globalizarea si dependenta firmelor din Romania de companiile cu care sunt integrate, evolutiile locale nu pot fi departe.
Pandemia COVID -19 este o situatie fara precendent, in care distantarea sociala se dovedeste, pentru moment, cea mai buna masura pentru a stopa raspandirea coronavirusului. In consecinta, si businessul se adapteaza pentru a asigura sanatatea angajatilor: munca de la distanta, restrictii de spatiu, reducerea timpului de lucru si decalarea prezentei in companie, reporniri esalonate si alte masuri specifice.
In acest context, performanta angajatilor care nu mai lucreaza fizic in acelasi spatiu, colaborarea si focalizarea pe esential, adaptarea rapida la noua realitate sunt subiecte fierbinti pe agenda manageriala. Presiunea pentru a face fata acestor provocari nu este una usor de dus. Ce anume din cultura companiei ne ajuta sa facem fata si influenteaza calitatea deciziilor pe care le luam?
Doua elemente fac diferenta: un mindset pozitiv orientat catre solutii si o atitudine sanatoasa fata de greseli. Pozitivismul este unul dintre cele mai bune tratamente in conditii de incertitudine si fara vizbiliate asupra viitorului. Daca interpretam greselile drept semn de progres pe drumul catre un proces mai bun, vom ajunge cu siguranta acolo. Greselile nu sunt doar o oportunitate de invatare ci si una pentru noi abordari, iar daca sunt si intelese pot fi chiar un accelerator al profitabilitatii.
Cei 6 indicatori
Este oare cultura companiei suficient de puternica pentru a sustine afacerea si a face fata pandemiei pe termen lung? Am identificat un set de indicatori la care cu cat o companie bifeaza mai putin, cu atat are sanse mai mari de succes.
- Comunicare netransparenta
- Colaborare slaba si competitie interna
- Fluctuatie mare a personalului
- Aversiune fata de munca de la distanta – si din partea managemetului si din partea angajatilor
- Prea mult management si prea putin coaching
- Lipsa autonomiei angajatilor si nivel scazut de incredere.
Ce putem face pentru mentinerea si pozitivarea culturii companiei in aceasta situatie de criza si in continua schimbare?
Cu siguranta o schimbare culturala necesita timp, si pentru a avea loc are nevoie si de un momentum suficient de puternic. Se pare ca pandemia COVID-19 nu doar ca ni-l ofera, dar se si constituie ca un accelerator al schimbarii.
Este momentul deciziilor transante legat de angajatii toxici si de adevaratii performeri din companie. Comportamentul managerilor din companie seteaza cultura noii normalitati. Managerii de resurse umane au oportunitatea de a-si faca auzita vocea in comitetele executive din companie.
Un studiu facut de organizatia Gartner ne arata ca aproximativ un sfert dintre companii planifica sa relocheze cel putin 20% dintre angajatii din birouri in pozitii permanente de munca de la distanta. Din motive usor de inteles, nu toata lumea este incantata sa lucreze de acasa. Munca de acasa, separarea fizica, pentru prima data a celor mai multi dintre noi, impacteaza cultura companiei si genereaza noi credinte si comportamente.
Oamenii experimenteaza acum ce functioneaza pentru ei si ce nu. Cand se vor intoarce la birou inarmati cu rezultatele acestui experiment, multi dintre ei nu vor mai dori sa se intoarca la felul lor de a fi si de a munci de dinainte de COVID-19. Vor dori sa se inconjoare cu un anumit tip de colegi si de sefi ierarhici, fapt ce va genera un nou tip de relatie si nevoia unui nou model de conducere.
La nivel individual, pentru adaptare, este nevoie de rafinarea si dezvoltarea unor competente specifice noului mod de lucru. De exemplu, in lipsa comunicarii fata-in-fata, autocontrolul si abilitatile de ascultare – in mod special in teleconferinte, au nevoie de upgrade. Asta presupune renuntarea la multitasking, ascultare activa, abilitatea de a lua notite si de a tine gura inchisa pana esti invitat sa iei cuvantul.
Schimbarea culturala este determinata de masura in care cea mai mare parte a angajatilor va adopta noi comportamente. Ce putem face pentru a conduce acesta schimbare intr-o zona pozitiva? Daca esti manager, mai jos gasesti cateva actiuni care te pot ajuta:
- Identifica punctele slabe: salarii mici, stilul de management, lipsa cursurilor de dezvoltare, lipsa preocupariicompaniei pentru safety si wellness etc.
- Analizeaza aspectele culturale care conteaza si au impact in business: comunicare interna, munca in silozuri etc
- Construieste capabilitatile de care oamenii si organizatia au nevoie in realitatea post COVID
- Abordeaza agil situatia. Ofera oamenilor autonomie si impartaseste intregii organizatii povestile lor de succes.
- Incepe cu tine si stimuleaza leaderii sa imbratiseze primii schimbarea, fii un exemplu.
Cultura companiei conteaza intotdeauna, dar acum conteaza mai mult ca niciodata. Culturile toxice au impact negativ asupra performantei, culturile pozitive o stimuleaza. Castiga companiile care se adapteaza cel mai rapid si cele care au grija de oamenii lor, urmandu-si valorile.