Influenta cuvintelor asupra perceptiei riscului

Suntem înconjurati de semne și simboluri: semne de circulație, emoji, emoticoane și multe altele. Porumbelul alb cu ramură de măslin în gură reprezintă pacea, crucea reprezintă creștinismul, uniformele sunt asociate cu poliţia și armata, cartonașul galben este un avertisment, cel roșu înseamnând eliminare.

Între acestea, un rol aparte îl au simbolurile care se referă la siguranța noastră, la safety, dacă este să folosim cuvântul consacrat din limba engleză. 

Dacă ești interesat de cum se construiesc mesajele eficiente şi cum influențează cuvintele felul în care percepem riscul, articolul acesta este pentru tine. 

SLOGANURILE SAFETY

Pentru îmbunătăţirea mesajelor si a signalisticii safety primul pas este realizarea unui audit de comunicare: evaluăm signalistica existentă și analizăm sloganurile si discursului managerial. 

Analiza mesajelor şi a graficii afişate în companii, ne aduce informaţii utile despre convingerile şi focusul oamenilor din culturile respective: calitate, conformitate, eficiența sau safety. 

Auditul lingvistic ne arată că eticheta de ‘’poliţist’’ acordată adesea oamenilor de la safety, se datorează nu doar unei anumite atitudini, ci şi limbajului pe care aceștia îl folosesc.

Tot aici intră şi sloganurile safety. De-a lungul timpului am întâlnit sloganuri mai mult sau mai puțin inspirate. Iată câteva exemple:

‘’Am grijă de tine, ai grijă de mine’, 

‘’Raportează incidente, să previi accidente’’, 

‘’Identifică risurile înainte să începi!’’,

‘’Accidentele nu au loc, sunt cauzate’’ 

‘’Pleacă mai devreme, condu mai încet, trăiește mai mult’’, 

‘’Mai bine mască, decât aparat de respirat’’, 

‘’Siguranta este o alegere, nu o întâmplare’’, 

‘’Accidentele rănesc – Siguranța nu’’, 

‘’Verifică riscurile și apoi verifică din nou’’, 

’’Siguranța începe cu mine’’, 

‘’Sănătatea mea nu are preț’’, 

‘’Stop. Gândește, apoi acționează’’, 

După cum se observă, unele sloganuri se focalizează asupra riscurilor, altele sunt îndemnuri la gândire sau prevenție, iar altele ne atenționează asupra lucrurilor importante. 

Pentru eficienţă, este bine să folosim o combinație a acestora și să ne asigurăm că sunt relevante pentru zona unde le afișăm.

Atunci când construim sloganuri safety, mesajele trebuie să fie:

  • Clare și concise, într-un limbaj pe înțelesul tuturor, scurt și la obiect.
  • Simple și relevante pentru locul în care sunt afișate.
  • Formulate sa contina o anumita muzicalitate si un anume ritm
  • Memorabile. Folosește o grafică creativa, metafore sau jocuri de cuvinte 
  • Exprimate într-un limbaj pozitiv, constructiv
  • Însoțite de vizualuri inspirate, pe cât posibil.

Abordările creative, alegerea unor cuvinte și fotografii inspirate, folosirea umorului sau a citatelor înspiraționale, ne ajută să construim mesaje safety captivante.

DISCURSUL SAFETY

Când concepem un mesaj safety, e bine să evităm capcanele ce țin de euristici. 

Euristicile sunt presupuneri educate, judecăți simplificate, ce ne ajută să rezolvăm probleme și să luăm rapid decizii când ne aflăm sub presiune. Ele sunt cunoscute si sub numele de ‘’scurtături mentale’’ sau ‘’reguli de bun simţ’’.

Folosirea euristicilor, a ‘’regulilor de bun simţ’’ în prelucrarea informației duce adesea la perceperea distorsionată a realității. 

Un exemplu în acest sens este sloganul, ‘’Safety este o prioritate‘’. Acesta pune pe același nivel importanță ceea ce trebuie sa fie o condiție prealabilă cu prioritățile șefului sau ale clientului. 

Un alt exemplu este sloganul ‘’Obiectiv: zero accidente’’. Pentru că este de aşteptat să nu îţi doreşti să ai accidente, la prima vedere totul este în regulă. Dacă analizăm semnificaţia sa, descoperim ca exprimă credinţa că este posibilă o lume fara accidente. 

Completat cu panou de la intrarea în fabrică pe care scrie “ XYZ zile fara nici un accident’’, ne întăreşte percepţia ca lucrăm într-un loc fără pericole şi ne face să nu mai acordăm suficientă atenție riscurilor. 

Când managerul transmite subordonaților obiectivul ‘’zero accidente’’, aceștia fac ce ţine de ei să iasă bine, să nu strice performanţa echipei și eventual să nu rateze bonusul. Foarte probabil, ei vor ascunde micile incidentele, iar accidentele vizibile le vor ‘’negocia’’ cu şefii pentru a nu fi declarate. 

Odată afişate sau introduce în discursul managerial la locul de muncă, euristicile devin micro-reguli „automate” ce operează inconștient în mintea noastră. Acestea pot duce la judecăți inexacte și decizii periculoase, legat de risc. 

SIGNALISTICA SAFETY 

Domeniul sănătăţii și al securităţii la locul de muncă este clar reglementat din punct de vedere al cerințelor minime privind comunicarea verbală și non-verbală precum și al semnalizării. 

Iată o scurtă trecere în revistă a celor mai întâlnite prevederi:

Cod unic de culori: 

  • Roșu – interdicție, pericol, alarmă, prevenirea ăi stingerea incendiilor, 
  • Galben-oranj – avertizare, 
  • Albastru – obligații,
  • Verde – informare, salvare sau prim ajutor. 

Formele utilizate: 

  • Triunghi echilateral – avertizarea asupra unui pericol, 
  • Cerc barat – interdicții, 
  • Cerc – obligații
  • Dreptunghi – informare. 

Pictogramele:

  • Negru pentru avertizare şi obligaţii şi 
  • Alb pentru celelalte tipuri de comunicare.
  • Culorile de bază corespund semnificaţiei culorilor din codul de culori.

Standardizarea comunicării ne face viaţa mai usoară. 

Experienţa ne învaţă însă că simpla afişare a signalisticii safety, aşa cum este prevazută de legislaţie, nu este suficientă pentru prevenirea accidentelor.

Alături de toate elementele enumerate anterior, implicarea personalului în procesul de dezvoltare a mesajelor face diferenţa din punct de vedere al impactului în comportamentele de prevenție.

×