În unul dintre grupurile de WhatsApp ce reunește responsabili SSM din România, am urmărit zilele trecute o discuție foarte interesantă legată de afișul alăturat, cu text în limba Engleză.
Întrebarea unuia dintre membri: ‘’Ați folosit/folosiți astfel de afișe?’’ a primit răspunsuri pozitive care menționau faptul că în Anglia și în Germania se folosesc și oglinzi cu același conținut.
Cineva sugera pentru inscripționare pe oglinzi un mesaj de genul “Te uiți la persoana responabilă pentru securitatea ta”.
Asta îmi aduce aminte de mesajele similare întâlnite în unele companii, fie la intrare, fie la deasupra chiuvetei din sălile de baie.
Cu toate bunele intenții ale celor care folosesc această abordare, lipsa cunoștințelor de lingvistică nu duce la rezultatul dorit, ba chiar se întoarce împotriva lor.
Una dintre disciplinele pe care le studiem in cadrul SPoR – Psihologia Socială a Riscului, este lingvistica.
Lingvistica se referă la studiul limbii și are legătură cu tot ceea ce comunicăm, atât vorbit cât și scris.
Studiul lingvisticii ne ajută să înțelegem cultura organizațiilor cu care lucrăm și felul în care limbajul folosit în organizație influențează deciziile oamenilor legat de risc. În plus, te ajută să înțelegi semnificația, sensul și scopul mesajului. Putem afla astfel ce este dincolo de cuvinte: valorile promovate, prejudecățile, intenția de manipulare, scopul real al mesajului.
Deoarece limbajul pe care oamenii îl folosesc nu este niciodată neutru, analiza limbajului și a discursului ne dezvăluie filosofia persoanei care îl folosește, viziunea sa și a organizației asupra lumii.
Studiul beletristicii, al dramaturgiei și al poeziei din școală generală are exact rolul asta: să te pregătească să înțelegi care este sensul cuvintelor folosite și ce viziune asupra lumii are omul sau organizația care le folosește.
Că acest lucru nu este ușor de făcut, îmi este clar si cred ca nu sunt singurul chinuit de celebra întrebare adresată de profesorul de limba și literatură română ‘’Ce a vrut să spună autorul poeziei”?’’
Să revenim la mesajul în discuție: ‘’The person responsible for your safety is YOU’’, adică „Persoana responsabilă pentru siguranța ta ești TU”.
Ce îmi transmite acest mesaj? Că rezultatul investigării unui potențial accident de muncă în această organizație are o singură cauză: Eu. Adică un alt fel de a spuna ca intotdeauna ‘’victima este de vină’’.
În acest fel, conducerea companiei (cei care au plătit realizarea și promovarea mesajului) ignoră intenționat celelalte posibile cauze ale unui eventual accident: echipamentele vechi, procesele prost desenate, deciziia manageriala de a reduce costurile prin nerelizarea mentenanei la timp, presiunea managerială pentru productivitate, lipsa training-ului specific, incapacitatea de a recruta și păstra personal calificat corespunzător etc.
Cu alte cuvinte minciună prin omisiune. Cand tu comunici cu cineva cu care ai în comun același interes doar lucrurile care te pun pe tine în avantaj într-o situațue specifică, putem spune că este vorba despre manipulare.
Când textul este însoțit și de o grafică neinspirată, mesajul devine cu atât mai puternic și construiește o percepșie falsă despre responsabilittatea și autoritatea mea de a preveni accidentele.
În fotografie, degetul arătător îndreptat spre mine îmi transmite nu doar neliniște ci și un sentiment de vinovăție, apriori. In plus, îmi aduce aminte de mesajele de recrutare în armata Unchiului Sam – vezi cel de-al doilea afis.
Fără a avea pretenția că este perfect, cred că un mesaj de genul ‘’Siguranța începe cu NOI. Ai grijă de tine și de colegii tăi!’’ contribuie mai bine la siguranța mea și a colegilor mei.
NOI definește relația social dintre mine și colegii mei și punctează faptul că suntem împreună în aceasta poveste, cu responsabilități și răspunderi egale. Responsabilitatea pentru siguranta in munca este intotdeauna sociala. Siguranța în muncă este o strada cu două sensuri.
Cand este vorba despre safety, folosirea lui NOI contribuie și la crearea unei identități comune si pune toate persoanele implicate pe acelasi nivel de răspundere indiferent de nivelul ierarhic din companie.
În nici o organizație frica și anxietatea nu generează rezultate pozitive pe termen lung.
Dacă sunteți interesați de îmbunătățirea comunicării interne în materie safety, trimieti un e-mail la decebalm@corporatdynamics.ro și consultanții Corporate Dynamics vor răspunde cu plăcere.
articol scris de Decebal Leonard Marin.