by Decebal Leonard Marin
Check list Plan de Măsuri pentru Bio-siguranță
Siguranța oamenilor la locul de muncă în condițiile pandemiei COVID-19 și a crizei economice ce o însoțește este unul dintre subiectele fierbinți pe agenda leaderilor din toate industriile.
În condițiile răspândirii de la persoană la persoană, angajatorii care nu s-au pregătit pentru pandemie trebuie să își pregătească compania și angajatii in vederea reducerii impactului acesteia la locul de muncă. Este util ca pregatirea să includă activități pentru reducerea transmiterii între angajați, continuitatea activității de business și desfăsurarea activitaților într-un mediu de muncă sănătos.
Ce acțiuni trebuie întreprinse pentru reducerea răspândirii infecției cu Sindrom Acut Respirator Sever CoronaVirus 2 (SARS-CoV-2), virusul care provoacă boală numită (COVID-19). Pasivitatea la acest moment este cel mai rau lucru. In această situație excepțională este nevoie de pro-activitatea si măsuri ferme, imediate și susținute pe toată perioada crizei.
La nivel managerial primul pas il reprezinta constituirea unei celule de criză din care fac parte persoanele esențiale de decizie pentru continuitatea și siguranța business-ului. Structura celulei de criză diferă în funcție de mărimea companiei, domeniul de activitate, actionariat, apartenenta sau nu la o corporație.
Pasul următor este reprezentat de evaluarea riscurilor și elaborarea Strategiei și a Planului de Criză. Acesta trebuie să includăsoluții pentru continuarea, intreruperea și reluarea activității în cât mai multe scenarii. Pentru implementare vor fi pregătite standardele și procedurile de operare și se va asigura necesarul material precum si strategia de comunicare în organizație.
Simpla transmitere ierarhică de sus-în-jos, fără implicarea și instruirea corespunzătoare a managerilor de linie poate să facă diferența atât pentru supraviețuirea oamenilor cât și a afacerii.
În timpul unui focar COVID-19, ideal este să eliminăm pericolul, lucru imposibil de facut la acest moment. Din păcate nu se intrevede un orizont clar până la care vom putea face cu certitudine acest lucru.
În această situație cele mai eficiente măsuri pentru protejarea angajatilor împotriva expunerii la SARS-CoV-2 sunt o combinație de măsuri clasice pentru profesionistii din zona Safety: control tehnic, administrativ, practici de muncă în siguranță și inspectarea echipamentelor personale de protecție PPE.
Dintre acestea, mai jos am listat câteva dintre componentele de baza ale unui Plan de Pregatire a locului de muncă în condițiile pandemiei COVID-19: echipamente si materiale alaturi de proceduri si standarde de operare.
Echipamente și Materiale
- Spații dedicate pentru ședințe și instruire care permit o distanță de 2m între participanți
- Separatoare de acces la locul de muncă
- Asigurare transport cu dinstanta intre pasageri
- Sistem de monitorizare traseu angajati in interiorul companiei
- Cititoare de temperatură și locuri dedicate consultului medical
- Modalități de pontaj fără atingere fizică
- Lampa de dezinfectie cu lumina UV si/sau tunel de dezinfecție și spații pentru igiena mâinilor amplasate în fluxul de trafic
- Set de postere și bannere cu regulile de igiena și bio-siguranță plasate la vedere, în trafic și în spațiile comune: vestiar, cantină, cafeteria, toalete etc
- Materiale pentru marcajul locurilor în curs de dezinfecție
- Canal funcțional pentru transmiterea informărilor interne și a schimbărilor legislative
- Kit PPE de Bio-siguranță: combinezoane de protectie, mănuși, măști, viziere, ochelari de protecție, săpun/ gel dezinfectant, servetele de hartie, punga de colectare materiale folosite, 1l de dezinfectant cu pulverizator pentru acasă și pentru locul de muncă, vizualuri cu foto instrucțiuni pentru utilizarea corecta a PPE.
Proceduri și Standarde de Operare (SOP)
- Material informativ de clarificarea a ce este, ce impact are și care sunt fazele de evoluție a pandemiei; Include si evaluarea si categorisirea personalului in funcție de expunerea la factorii de risc, măsurile de control.
- Lista cu rolurile, responsabilitătile si datele de contact ale persoanelor critice pentru derularea activității pe durata crizei
- Lista cu activitațile comune, durata, frecvența, numar maxim de participanți si mod de organizare.
- Procedura de decontaminare și gestionare a deșeurilor; include reguli de administrare și curățenie
- Planul de intervenție de urgență (ERP) – politici și proceduri pentru răspuns imediat
- Planul pentru pastrarea disponibilității și a capacității forței de muncă pe durata pandemiei; include activități motivaționale, ergonomie, welbeing și suport psihologic.
- Set actualizat de documente (declarații pe propria răspundere, declarație tele-muncă, documente de transport etc) conform legislației în vigoare
- Plan de training Bio-siguranță:
- Training de conștientizare bio-siguranță și de utilizarea corectă a PPE – va fi realizat continuu pe durata pandemiei, pentru toți angajații
- Training pentru implementarea proceselor esențiale de safety și în mod special a celor de bio-siguranță – pentru managerii de linie si sefii de department/ echipa
- Procese și Proceduri SSM esențiale – vizite de siguranță, feedback, investigație, analiză, măsuri și popularizare a incidentelor de muncă.
- SOPs și reguli SSM pe durata pandemiei pentru următoarele situații:
a. activitatea de la locul de muncă
b. tele-muncă pentru cei care lucrează de acasă sau dintr-un hub
c. transport casă-loc de muncă-casă și a vizitelor la client și furnizori
d. primire vizitatori: furnizori, curier etc
Procedurile de lucru și cele de intrare/ ieșire pentru personal și mărfuri trebuie să permită trasabilitatea cazurilor depistate și stabilirea rapidă a hărții contaminării.
Este rocomandata elaborarea și punerea în aplicare a unui manual de biosiguranță care să conțină toate politicile, programele și planurile companiei în materie de biosiguranță.
Pentru resurse suplimentare va rugam accesati:https://osha.europa.eu/en/themes/covid-19–resources-workplace