de Decebal Leonard Marin

Să reacționezi bine la feedback este o calitate de care orice om, şi mai ales orice leader, are foarte mare nevoie. Când primim feedback trăim o experiență emoțională și de multe ori stresantă, deoarece amestecă ceea ce facem cu cine suntem.

Deși feedback-ul adresează comportamentul nostru, de multe ori simțim că ne este atacată identitatea. Identitatea este povestea aceea pe care ne-o spunem despre cine suntem și despre ce merităm noi. În cazul în care nu îl soliciţi sau îl primeşti pe nepregătite, factorul surpriză amplifică această stare. Cea mai mare parte a oamenilor nu primesc feedback foarte des. Pentru a cultiva relația cu cei care ni-l oferă, alături de înțelegerea feedback-ului primit este important sa încurajăm persoana care ne oferă feedback, să continue, și să mai vină și altă dată. 

Am întâlnit persoane care nu știu cum să reacționeze atunci când primesc feedback pozitiv. Suspectează persoana care face complimentul ca are o agendă ascunsă, că așteaptă ceva în schimb sau că este ironică sau chiar arogantă. În cultura noastra, mai ales dacă ai o anumtă vârstă, cei mai mulți dintre noi nu suntem obișnuiți să primim feedback pozitiv. 

Trăim într-o cultură a criticilor și a nemulțumirilor unde cea mai bună apărare este atacul. Sunt doua lucruri la care am învățat că este bine să fii atent: la cum îți stăpânești emoțiile și la cum îl faci pe cel care îți oferă feedback să se simtă. 

Să ai un mindset pro-feedback, să ceri cât mai des feedback și să îți cultivi o atitudine pro-feedback poate să facă diferența. Contează momentul și locul, tonul vocii și contactul vizual, toate cuvintele și gesturile tale. Din experienţă, am dezvoltat un scurt ghid în cinci pași pe care te invit să îl aplici cu prima ocazie când vei primi feedback. Recomand aplicarea tehnicii de mai sus și când primim feedback pozitiv și când suntem criticați.

×