5 Pași/ Take 5. Descrierea și critica metodei

de Decebal Leonard Marin

Necesitate

Complementar evaluării generale a riscurilor realizate de către angajator la locul de muncă, fiecare membru al personalului are obligația și responsabilitatea de a-și asigura propria siguranță și siguranța celor din jur. 

Aceste riscuri sunt sporite dacă sarcina trebuie îndeplinită de operatori fără experiență sau dacă există modificări ale practicii de muncă ori ale condițiilor de mediu.

Operarea în siguranță la locul de muncă este condiționată de gestionarea acestor riscuri. 

Descriere

Una dintre cele mai întâlnite metode de evaluare a riscului este metoda 5 PAȘI (Take 5), care te invită să te găndești timp de 5 minute la pericolele de la locul de muncă.

Metoda ajută lucrătorul să identifice pericolele și să evalueze riscul, pentru ca ulterior acesta să instituie controalele ce contribuie la reducerea riscului la un nivel acceptabil.

Evaluarea se realizează înainte de începerea lucrului sau chiar și în timpul activității când există o modificare a condițiilor de lucru..

Asa cum a fost generată de DuPont, metoda implică utilizarea unui scurt ghid tipărit ce poate fi purtat în buzunarul echipamentului de lucru. Acest ghid conține indicații și liste de suport customizate pe specificul activității.

Pașii metodei: STOP, IDENTIFIC, EVALUEZ, CONTROLEZ, ACTIONEZ

Pasul 1: STOP

Înainte de a începe orice activitate fac un pas înapoi, observ și gândesc. 

Concentrându-mă la activitățile pe care urmează să le fac, identific permisele, procedura de lucru, echipamentul de protectie (PPE) sau cursurile necesare pentru operarea în siguranță. Mă pot ajută de lista de verificare aflată în ghidul de buzunar.

Pasul 2: IDENTIFIC pericolele

Continui să identific pericolele existente, observând cu atenție toate compenentele mediului de lucru – pe mine și pe cei din jur, echipamentele, temperatura, calitatea aerului etc. 

Folosind lista de verificare din ghid, identific pericolele potențiale și le bifez în caseta din dreptul acestuia. Dacă nu bifez niciuna dintre situații, atunci este sigur să încep sau să continui sarcina de lucru.

Pasul 3: EVALUEZ nivelul de risc

Evaluez nivelul de risc pentru pericolele bifate, prin acordarea unui scor, în funcție de consecințe și probabilitatea apariției. Pentru asta consult secțiunea din ghid ce conține un tabel ajutător. 

Analiza rezultatului evaluării poate genera următoarele măsuri:

Risc ridicat: opresc imediat lucrul.

Risc mediu: înainte de a începe activitatea mă consult cu supervizorul meu.

Risc scăzut: solicit sfatul și acordul coordonatorului SSM pentru instituirea controalelor necesare.

Pasul 4: CONTROLEZ pericolele

Pentru a planifica și implementa măsurile de control pentru pericolele identificate, completez secțiunea Declarație privind Metodă de Lucru în Condiții de Siguranță din ghid. Aici mă pot ajuta de Ierarhia Controalelor, descrisă în cadrul ghidului.

Pasul 5: ACȚIONEZ în siguranță

Odată ce împreună cu supervizorul meu și persoanele responsabile am instituit controalele convenite și am raportat pericolul, pot trece la realizarea sarcinii de lucru.

Continui să monitorizez eficiența acestor controale și observ orice modificare a activității și a mediului de lucru. Orice modificare apărută pe parcurs poate introduce noi pericole ce trebuie și ele analizate la rândul lor.

In practică, metoda 5 Pași este adesea înlocuită cu o variantă prescurtată:  metoda 3 PAȘI – cunoscută și sub numele SEA – STOP, EVALUEZ, ACȚIONEZ.

Critica metodei

Metoda 5 Pasi face parte din categoria evaluărilor de risc de ultim moment (LMRA) si se bazeaza pe percepția utilizatorilor. LMRA sunt de obicei broșuri de buzunar intalnite sub diferite denumiri Take 5, Evaluări personale ale riscurilor mentale, Evaluări personale informale ale riscurilor, Step Back Take 5, Stop Look Assess and Manage (SLAM) sau Stop Cards.

Ca orice metodă, 5 Pași are propriile limitări și introduce noi riscuri.

Prezența listelor de suport din cadrul ghidului de buzunar conduce la fenomenul Rasfoiește și Bifează (Tick and Flick), când oamenii bifează și semnează un document de siguranță ‘’pe repede înainte’’, fără să se gândească cu adevărat. 

Utilizarea metodei 5 Pasi/ Take 5 nu este o garanție pentru nimic. În limbajul instanțelor de judecată din anumite țări, exista chiar o denumire pentru asta: “Safety de hârtie”. Adică sistemele și documentele exista, arată bine pe hârtie dar în practică nu funcționează! 

Sistemele și metodele folosite nu sunt niciodată nici neutre și nici obiective, ele sunt subiective si failibile, la fel ca și oamenii care le utilizează.

Toate formele și procesele au un termen de valabilitate limitat, motiv pentru care fără o actualizare permanentă, listele de verificare din ghid devin nerelevante si introduc breșe. 

Ori de câte ori este implementată o abordare 5 Pași/ Take 5 trebuie luați în considerare o mulțime de factori: nivelul de înțelegere al lucrătorilor, gradul de încredere în metodă, repetiția, obiceiurile, desensibilizarea în utilizare etc. 

Implementare 5 Pași/ Take în organizație devine adesea un instrument politic în jocul intern de putere dintre manageri. 

Concluzie

Deși limitată, în situația actuală a crizei de personal calificat din sectoarele grele de muncă și a nivelului scazut de educație, echiparea lucrătorilor cu o metodă ușor de folosit ajută la abordarea eficientă a riscurilor. 

Implementarea cu succes a metodei 5 Pași depinde de calitatea instruirii pentru utilizarea sa, de claritatea și relevanța ghidului utilizat. Operaționalizarea sa trebuie să țină cont de faptul că oamenii nu sunt perfecți, greșesc și că au comportamente imprevizibile, influențate de factori care de cele mai multe ori nu sunt vizibili.

×