Categories
Health

Wellbeing. Patru lucruri esențiale.

de Decebal Leonard Marin

Wellbeing este o măsură a confortului și a eficienței personale, a cât de multumiţi şi de satisfăcuţi suntem cu viaţa pe care o avem. Schimbătoare și foarte personală, starea de bine include prezenţa emoţiilor pozitive – mulţumire, fericire, mândrie şi absenţa emoțiilor negative – anxietate sau depresie.

Studiile arată că starea de bine influențează direct calitatea și durata vieţii, bolile fizice şi psihice, comportamentele şi productivitatea. Un nivel ridicat de wellbeing este asociat cu un sistem imunitar puternic, recuperare mai rapidă în urma bolilor şi reducerea predispoziţiei la răniri şi accidente.

Pentru a ne menține starea de bine şi implicit şi starea de sănătate, sunt câteva lucruri de care trebuie să avem grijă: dieta, somnul, relaxarea și sportul.

Dietă sănătoasă. 

Dieta reprezintă regimul alimentar care elimină sau limitează consumul unor alimente sau băuturi în scop profilactic sau terapeutic.

La modul general, medicii recomandă un meniu variat atât din punct de vedere al conţinutului cât şi al modului de preparare. 

Când vorbim de alimente este recomandat, în special, consumul fructelor și al legumelor de sezon şi prezența în dietă a ouălor, rădăcinilor, frunzelor verzi şi a seminţelor. Pentru carne este recomandat să alegem produse din surse controlabile şi care prezintă garanţii legate de felul în care au fost îngrijite şi hrănite animalele. 

Cu cât consumăm mai puţine alimente procesate industrial, cu atât mai bine pentru sănătate.

Hidratarea organismului este esențială pentru supraviețuire. Fără mâncare poţi să trăieşti câteva săptămani, dar fără apă doar 3 zile. Consumul cantității potrivite de apă ne ajută să ne îmbunătățim starea generală de sănătate și nivelul de energie.

Cum este știut, cafeaua, alcoolul, ceaiul și băuturile acidulate deshidratează. Și dacă poți și dacă nu poți să renunți la ele, trebuie să consumi apă corespunzator nevoii corpului tău. 

Câtă apă este recomandat să consumăm zilnic? Formula de calcul este următoarea: 

(0,033 )*(greutatea corpului tău în Kg) = (Litri de apă pe zi). 

Somn de calitate. 

Somnul suficient și de calitate este esențial în păstrarea sănătății. Pentru a respecta ritmul circadian și a avea un ciclu regulat de somn avem nevoie de 8 ore de somn pe noapte. Programul ideal de somn este in intervalul 20–06/ 21-05. Cele mai bune ore pentru refacerea nivelului de energie, dar și pentru păstrarea memoriei și a atenției le găsim în intervalul orar 22-24. În lipsa acestora, un pui de somn de 15 minute în timpul zilei ajută vizibil.

Nivelul de cortizol crește în corpul oamenilor care nu dorm bine. Cortizolul, numit și hormonul stresului, este frecvent asociat cu creșterea în greutate. Când corpul este foarte obosit, zona din creier numită amigdală se implică și încearcă să compenseze lipsa rezervelor de energie prin crearea poftei pentru mâncarea ce conține multe calorii. Sistemul nostru imunitar se bazează, de asemenea, pe somnul regulat si de calitate. Lipsa prelungită a somnului poate shimba modul în care sistemul nostru imunitar răspunde la amenințări și scade capacitatea de luptă a acestuia chiar și împotriva celor mai des întâlnite infecții.

Relaxare.

Pentru a reduce tensiunea musculară și nivelul de cortizol avem nevoie de momente de relaxare. În acest sens în timpul activității de peste zi îți recomand includerea în program a două tipuri de pauze: una de mișcare și una de calmare; aceasta abordare poartă numele POWER BREAKS. Fiecare dintre cele două pauze durează 20 de minute și trebuie luată în afara spațiului fizic în care lucrezi:

Pauza de mișcare. Se desfășoară în aer liber – pe balcon, într-o grădină sau parc și implică activitate fizică: mers pe jos într-un ritm constant, ciclism, stretching, yoga sau orice fel de exerciții moderate. Evită zonele aglomerate și poluate.

Pauza de calmare. Alege un loc liniștit unde poți rămâne în starea de calm pe tot parcursul pauzei. Foloseşte simţul mirosului, observă atent împrejurimile sau anumite obiecte și ascultă sunetele din jurul tău. Poți desena, cînta, asculta muzică sau să te rogi. Poți practica respiraţia profundă, meditația mindfulness sau pur și simplu să tragi un pui de somn. Pentru a elibera presiunea acumulată, te invit să faci pentru câteva minute următorul exercițiu: inspiră profund pe nas timp de 3-4 secunde, menține aerul pentru 2 secunde și apoi expiră pe gura timp de 6-8 secunde.

Pentru o viață echilibrată, este nevoie să te deconectezi de la ‘’zgomotul’’ cotidian. Dimineața la trezire sau seara înainte de culcare, întrerupe sursele de ‘’zgomot’’ și petrece câteva minute departe de acestea. Gandește-te la lucrurile pozitive pe care le poți realiza în ziua respectivă și la lucrurile pentru care ești recunoscător sau norocos în viață. 

Sport. 

Mișcarea ne influențează major sănătatea și starea de bine. Dacă acum 50 de ani jumătate dintre toate joburile existente implicau efort și transpirație, în 2021 doar 10% dintre acestea necesită efort fizic. 

Una dintre consecințele acestui fapt se reflectă în cifrele legate de mortalitatea la nivel global: astăzi, în momentul în care citești aceste rânduri, 5.479 de oameni urmează să moară din cauza unei boli cauzate de stilul de viață sedentar.

Daca nu îți face plăcere sau este foarte dificil să mergi la o sală de sport, nu te stresa prea tare căci nu este neapărat nevoie sa mergi la sală pentru un program special si trainer personal. Este suficient să te plimbi zilnic, în ritm susținut, pentru 20 – 30 minute, în natura. 

Un scurt program de mișcare susținută crește speranța de viață și îți influențează pozitiv starea de spirit.

Includerea în rutina noastră zilnică a acestor acțiuni nu este ușor de făcut. Pentru includerea şi menţinerea unui nou comportament în rutina ta zilnică, mai întâi trebuie să îţi înţelegi propria motivaţie pentru a face asta. Cercetările ne arată că dacă vrei să îți creezi un nou obicei, trebuie să fii consistent în efortul tău pentru cel puţin 28 de zile. 

Te ajută dacă începi simplu şi uşor. De exemplu, dacă vrei să faci sport, setează-ţi ca obiectiv de început să faci mişcare doar un minut pe zi. Dacă scopul este să bei mai puţină cofeină, încearcă să incluzi o ceaşcă cu cafea decofeinizata pe zi sau păstrează numarul de cesti, însă bea una dintre ele doar pe jumătate.

Dacă eşti interesat de dezvoltarea şi implementarea unui program pentru îmbunătăţirea stării de bine în rândul angajaților din compania ta, te invit să contactezi echipa Corporate Dynamics aici.