“Nu cei mai puternici sau cei mai inteligenţi supravieţuiesc, ci cei care se adaptează cel mai uşor” – Charles Darwin
Adaptarea presupune învățare si asumarea de riscuri. Nu poti nici progresa și nici supraviețui fără să îți asumi riscuri. Riscurile fac parte din viața nostră atât acasă cât și la muncă.
Procesul de gestionare a riscurilor la locul de muncă presupune următorii pași:
1. Identifici pericolele
2. Decizi cine ar putea fi rănit și cum
3. Evaluezi riscurile și decizi măsurile de prevenire a accidentelor
4. Înregistrezi constatările semnificative
5. Revizuiești evaluarea riscurilor și actualizezi dacă este necesar
Una dintre cele mai dificile sarcini este să decizi dacă riscul evaluat la pasul 3 este acceptabil sau nu.
Pentru asta, la nivel mondial sunt folosite mai multe criterii de acceptare a riscurilor:
în Marea Britanie se folosește ALARP – As Low As Reasonably Practicable,
în Australia se folosește SFAIRP – So Far Is Reasonably Practicable, iar
în Țările de Jos ALARA – As Low As Reasonably Achievable.
Unul dintre lucrurile pe care le au în comun aceste abordări este că recunosc faptul că riscul nu poate fi eliminat în totalitate. Cu alte cuvinte validează faptul că risc zero nu există.
Criteriul ALARP, la fel ca și celelalte, presupune să reduci riscul până la cel mai scăzut nivel ’’practicabil în mod rezonabil’’. Asta înseamnă ca reducerea permanentă a riscului să implice un cost care să nu fie extrem de disproporționat față de beneficiul obținut.
Mai multe despre ce presupune ALARP am scris și aici: https://www.corporatedynamics.ro/criterii-de-acceptarea-riscului-alarp/.
Conform legii, organizațiile trebuie să aibă un sistem adecvat de gestionare a riscului, standarde și proceduri de lucru documentate și aliniate la cele mai bune practici din industrie, documentație specifică completată corect, precum și modalități adecvate de supraveghere și instruire.
În unele țări precum Australia, Norvegia sau UK, pentru anumite domenii și industrii, legea obligă companiile să demonstreze că prin sistemele implementate au redus riscul la un nivel ALARP.
În România legea nu prevede in mod expres obligatii pentru angajator de a reduce riscul până la cel mai scăzut nivel ’practicabil în mod rezonabil’’.
Conform prevederilor legii 319/2006 ‘’Angajatorul are obligaţia să implementeze măsurile prevăzute la alin. (1) şi (2) pe baza următoarelor principii generale de prevenire: a) evitarea riscurilor; b) evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate; c) combaterea riscurilor la sursă’’.
Indiferent de abordare, întrebarea: Cât de sigur este ‘’rezonabil de sigur?’’ nu are un încă un răspuns nediscutabil.
În ciuda planificării de audituri, inspecții și liste de verificare, implementarea sistemelor dezvoltate de companii pentru gestionarea riscurilor nu este un proces ușor.
Implementare eficientă a sistemelor pentru managementul riscului presupune ca toți muncitorii să înțeleagă sistemele și modul lor de aplicare și să le și pună în practică corespunzător.
Cu cât forța de muncă este mai eterogenă din punct de vedere cultural, al vârstei, al educației și al pregătirii profesionale, cu atât această sarcină este mai dificilă.
Percepția și nivelul de acceptare a riscului sunt foarte personale, iar evaluarea riscului este intotdeauna subiectivă și depinde de capacitatea unei persoane de a estima cu precizie probabilitatea un posibil accident si impactul acestuia.
La nivel de organizație, alinierea la un nivel de risc ALARP depinde în mare măsură de capacitatea managerilor și a șefilor de echipă de stabili relații de încredere cu fiecare dintre muncitori și de a purta un dialog real și deschis cu aceștia în ceea ce privește riscul.
Înțelegerea modului în care oamenii judecă și iau decizii legat de risc permite gestionarea riscului mai bine și mai inteligent.
Dacă dorești să îți îmbunătățești Coeficientul de Inteligență a Riscului – iCue te aștept la primul curs deschis din România cu subiectul Psihologia Socială a Riscului (SPoR). Fundamente ce va avea loc în 06-07 martie 2025 la București.
Acesta este un curs despre principiile care stau la baza SPoR și despre modalități practice de îmbunătățire a modului în care organizația ta poate aborda mai eficient riscul și siguranța în muncă.
Mai multe informații găsești aici: https://www.corporatedynamics.ro/event/the-social-psychology-of-risk-spor-fundamentals/
articol scris de Decebal Leonard Marin
Leave a Reply